Diş Hassasiyeti

DİŞ HASSASİYETİ NEDİR?

Dişimizin en dış tabakasına mine denir. Bu yapı dişimizi sıcak, soğuk gibi uyaranlara karşı korur.Dişimizin koruyucu olan en dış tabakasının kaybıyla dentin dediğimiz yapının ağız ortamına açılmasıyla birlikte dişlerde sıcak,soğuk,dokunsal,kimyasal uyaranlara karşı kısa süreli keskin bir  ağrı oluşur.Bu durum dentin hassasiyeti olarak tanımlanır.

Oluşumunda mine kaybı ve dişeti çekilmesi önemlidir.En çok etkilenen hasta grubu 20-50 yaş aralığındakiler hatta özellikle 30-40 yaş aralığındakilerdir.

Her 7 kişiden birinde dentin hassasiyeti görülür.Yaşlı hastalarda dentin hassasiyeti daha az görülür.

DİŞ HASSASİYETİ NEDEN OLUŞUR?

• Diş fırçalama: Yetersiz diş fırçalama sonucunda gıda artıklarının birikmesiyle oluşan dental plağın uzaklaştırılamaması  dişetlerinde problemlere neden olur.Aşırı derecede ve travmatik olarak diş fırçalamak ise dişeti çekilmelerine sebebiyet verebilir.

• Dişeti hastalıkları: Yeterli derecede ağız bakımını yapamayan bireylerde ileri derecede dişeti hastalığı görülür.Dişeti rahatsızlıklarının ileri evresinde  doku yıkımı görülüp,dişler çürümeden  kaybedilebilir.  Dişeti çekilmeleri ileri boyutlara ulaşıp kök yüzeyleri açığa çıkabilir.

• Dişeti tedavileri: Diş taşı temizliğinden sonra dentin tübülleri açığa çıkabilir ve hassasiyet oluşur.

• Beslenme: Gazlı içecekler ,kimyasal ürünler,ilaçlar,reflü ve kusma sonucu mide asitinin ağza gelmesi,düşük ph’lı olmaları nedeniyle dişlerde kimyasal çözünmeyle koruyucu yapı olan minenin kaybına neden olur.

• Uyumsuz restorasyon ve kapanış bozuklukları

• Fizyolojik sebepler: Yaşın ilerlemesiyle kök yüzeyinin açığa çıkması ,karşılığı olmayan dişlerin uzaması ve kök yüzeyini açığa çıkarması sonucunda oluşabilir.

Açığa çıkmış tüm dentinler hassas değildir.Dentin de oluşmuş olan koruma tabakası , dentin kanalların kendini yenilemesi ve tükürükten gelen bazı minerallerin tübülleri tıkaması kanalların hassas olmasını engelleyebilir.

Peki ne oldu o inci gibi dişlere.?Zamanla doğada maalesef herşey aşınıyor. Bu aşınmaya dişlerimizde de raslıyoruz. Diş yapısının en dışında mine dediğimiz güçlü bir tabaka vardır. Mine zaman la aşınmaya maruz kalır. Peki mineyi aşındıran nedir?

• Asidli gıdaların tüketimi:Tursu,kola vb

• Aşındırıcı içeren macunlar:Dişlerin daha beyaz gözükmesini sağlamak içeren üretilmiş ,içeriğinde bol miktarda aşındırıcı içeren macunlar,tozlar,karbonatlar,

• Hatalı diş fırçalaması:özellikle yatay hareketin yoğun kullanımı.

• Diş sıkma ve gıçırdatma.

• Hatalı restorasyonlar vb dişlerin aşınmasına sebep olur.

• Çok fazlaca çekirdek kuruyemişin dişlerle kırarak tüketilmesi.

• Soğuk tüketiminin ardından çok sıcak tüketiminin yapılması.Yada tam tersi .

Bu aşınma ve kırılmalar daha çok basit düzeydeyken önlemler alınarak tedavi ediliyor. Örneğin hatalı fırçalama sonucu ortaya çıkan aşınmalar fırçalama alışkanlığının tekrar gözden geçirilmesiyle ve özel yapıştırma sistemleri ile dözelebiliyor.

• Asid erozyonuna karşı özel macunlar var.

• Diş gıcırdatması için aparatlar.

• Kırlma ve çatlamalara karşı kompozitler ile tamirler yapmak mümkün.

DİŞ HASSASİYETİNİ ÖNLEMEK İÇİN NELER YAPILABİLİR?

Dentin hassasiyetini azaltmak veya yok etmek için gereken en önemli faktör yeterli plak kontrolüdür. Ancak hassasiyet plak kontrolüne engel olabilir.

Yüzeyel florür uygulamaları,florürlü gargaralar,dentin bonding ajanları gibi birçok farklı tedavi uygulanabilir.Bu uygulamalar çeşitli seviyelerde başarılı olmasına rağmen ,dentin bonding ajanları en iyi sonucu verir.Bu koruyucu işlemler rahatlamayı sağlamazsa daha ileri işlemler gerekebilir.

Dentin hassasiyeti giderici evde kullanılan preperatlar; farklı mineral tuzlarını içeren hassasiyet gidericiler,fluorid ve fluorid içeren diş macunları,ağız gargaraları ve jelleridir.

Klinikte hekim tarafından uygulanan, florürler,farklı mineral içeren ajanlar,lazer ve dentin bonding uygulamaları girişimsel olmayan yöntemlerdendir.

En son aşama olan girişimsel yöntemlerde,kompozit restorasyonlar, protetik işlemler,dişteki sinirin çıkarılması ve periodontal cerrahi gibi işlemleri içerir.