Holistik Diş Hekimliği

NÖRAL TERAPİ NEDİR?

Nöral terapi, 1926’lar da iki Alman hekim kardeşin, Ferdinand ve Walter Huneke’nin dikkatlerini çeken bir olayla başlamıştır:

1926’da Ferdinand Huneke, novakainin (anestezik madde) istemeden damar dışına taştığı bir damar içi uygulamada sonrasında hastanın kronik migreninin iyileştiğini gözlemlemiş. Daha sonra her iki hekim, migrenini bir türlü geçiremedikleri kız kardeşlerine romatizmal hastalıklar için önerilen bir ilaç kombinasyonunu, damardan uyguladıklarında, kız kardeşlerinin daha ilaç bitmeden ani olarak ağrılarının geçtiğini, neşeli ve mutlu bir hale geçtiklerini gözlemlemişlerdir. Bu durumu araştırdıklarında ilacın yanlışlıkla damar içi uygulananını değil, kas içine uygulanan ilaç formunu enjektöre çektiklerini, bu formun damardan uygulanan formdan farklı olarak prokain içerdiğini fark etmişlerdir. İlaç daha emilmeden gerçekleşen iyileşmenin ise ilacın damarı çevreleyen sinir ağına etkisi ile ortaya çıktığını keşfetmişlerdir. Huneke kardeşler nöral terapinin temelini atarken, basit hata ve tesadüflerin olumlu sonuçlarını inceleyerek tıbbın yeni uygulama alanını geliştirmişlerdir.

Nöral terapi çeşitli hastalıkların, özellikle ağrının tedavisine yönelik bir tedavi ve vücudun kendisini iyileştirmesine katkıda bulunan bir destekleyici tedavi yöntemidir. Aynı zamanda, vücudumuzun genel haberleşme sistemi olan ve tüm vücudumuzu saran sinir sistemi, buna dahil olan kas dokusu ve lenf sistemimizle alakalıdır.

Nöral terapi, vücudu bir bütün olarak değerlendirir. Vücudumuzu bir ağ gibi saran bağ dokumuz ve sinir sistemimiz sayesinde belli bir organ veya dokuda ki hastalık, ona bağlı olan başka bir doku veya organda hastalık gösterebilir.

Nöral terapi vücutta belirli noktalara lokal anesteziklerle (%0,5- 1’lik prokain ya da lidokain) enjeksiyonlar yapılarak, esasında vücudun kendi kendini tedavi etme prensibine dayanır. Aslında şifa, kişinin vücudundan gelir. Biz, diş köklerine yaptığımız enjeksiyonla vücuda bunu hatırlatıyoruz. Nasıl teknolojik cihazlar fabrika ayarlarına geri döndürülür, format atılır, bizde vücudu regüle ederek, vücudu fabrika ayarlarına döndürmeyi hedefliyoruz.

NÖRALTERAPİNİN DİŞ HEKİMLİĞİNDE KULLANIM ALANLARI

Nöral terapi özellikle TME (Temporomandibular eklem) yani çene eklemi rahatsızlıklarında, bruksizm tedavisinde, migren tedavisinde, kanal tedavisi öncesi ve sonrasında, yirmi yaş diş çekimleri öncesi ve sonrasında iyileşmeyi hızlandırmak ve işlem sonrası hassasiyetleri azaltmak için kullanılır.

DİŞ SIKMA (BRUKSİZM) TEDAVİSİNDE NÖRAL TERAPİ

Bruksizm, çiğneme ve öğütme gibi fonksiyonel bir amaç olmaksızın, dişlerde sıkma veya gıcırdatma ile karakterize parafonksiyonel bir aktivitedir. Oluşumunda; morfolojik, psikolojik ve parafonksiyonel faktörler etkilidir. Bruksizm, uyku esnasında veya uyanıkken gerçekleşebilir.

Bruksizm dişlerde kırık ve aşınmalar, periodontal dokularda destek kaybı ve mobilite, çiğneme sisteminde ve orofasiyal bölgede ağrı ile temporomandibular eklem disfonksiyonu gibi problemlere yol açabilmektedir. Bu noktada aklımıza “tetik nokta” gelir. Tetik nokta (trigger point) kaslar üzerinde genellikle gergin bantlar zemininde gelişen ağrılı ve hassas noktalardır. Hatta bu hassas noktalar halk arasında “Kulunç” olarakta adlandırılır. Tetik noktalar, ağrı, hassasiyet yanında tutukluğa ve hareket kısıtlılığına neden olarak yaşam kalitesini düşürür.

Tetik nokta, bruksizm sonucunda oluşur ya da tetik nokta bruksizme neden olabilir. Çiğneme kaslarında tetik noktalar sonucunda kaslar rahat edemez ve hep rahat ettikleri kapanış pozisyonunda (oklüzyonda) kapanmak isterler. Tetik noktaların mevcudiyeti nedeniyle bu durum kişiye bruksizm alışkanlığı olarak yansır.

Bruksizm sonucunda kişilerde sabah uyandıklarında çenede ağrı, dişlerde aşınma ve hassasiyetler çene eklemi bölgesinde ağrı, kulak önü ve arkasında ağrı, baş ağrısı gibi durumlar gözlenebilir. Hatta migreni bile tetikleyebilir.

Tetik nokta tedavisinde uygulanan nöral terapi, kaslardaki tetik noktaların serbestleşmesini sağlayarak çiğneme kaslarının rahat konumda pozisyonlanmasını sağlayarak diş sıkma durumunu azaltır.

Hekim, hastanın ön muayenesini yaptıktan sonra kaç seans nöral terapi işlemine gerek olacağını hastayla paylaşır.

Bütünsel diş hekimliği bakış açısında, hekim, hastasına belirli beslenme takviyelerinde de bulunarak rahatlayan bruksizm durumunun da idamesinde hastalarını destekler.

Örneğin, son yapılan çalışmalarda bruksizmi olan hastalarda D vitamini değerinin normalden düşük ve kalsiyum emiliminin de vücutta az olduğu bulunmuş.

Hekim bu tarz düzenlemeler ve tavsiyelerle hastanın iyilik halinin devamlılığında rehber olur.