Ortodontik Tedavi

Ortodontik Tedavi Ne Zaman

Süt dişleri dökülüp yerine daimi dişler çıkmaya başlayınca anne ve babada da bir telaş başlar: ‘ Ya çocuğumun dişleri eğri çıkarsa!’…Özellikle kendi dişleri eğri olan anne babaların en büyük sıkıntısı ve korkusudur bu durum.

Alt ön dişler, süt dişlerinin arkasında ve V şeklinde çıkarlar. Üstelik dişlerin ucunda da kırık kırık görüntüler vardır.

Üst ön dişler de alt dişlerin tam aksine, süt dişlerin önünde yer alır. Onların da ucunda girintili çıkıntılı görüntü vardır. Her iki durum da gayet normaldir. Alt dişler, dilin basıncıyla öne; üst dişler ise dudağın basıncıyla arkaya dönerler. Dişlerin ucunda yer alan girinti çıkıntılar ise ‘ gelişim olukları’dır. Dişlerin sürmesinin ardından uç kısımları düzleşir.

Karışık dişlenme dediğimiz dönem 7 yaşında başlar, 12 yaşında da tamamlanır. Bu dönemde dişlerin görüntüsü aileleri endişelendirir ve biran evvel ortodontik tedavinin başlamasını isterler. Ortodontik tedaviye en iyi başlama yaşına diş hekiminiz karar verir.

Büyüme ve gelişim dişlerin hareketini de etkiler. Erken başlanan ortodontik tedavi, tedavi süresini uzattığı gibi maliyeti de arttırır.

Çapraşıklık ve sorun çeneler arası ilişkiden kaynaklanıyor ise, örneğin, sabancı çenesi diye tabir edilen rahmetli Sakıp Sabancı’nın çene yapısına sahip olan çocuklarda, alt çenenin öne doğru gelişimini durdurmak için tedaviye biran evvel başlanmalıdır.

Çene ilişkilerinin normal fakat tek dişin bulunduğu konumdan, diğer dişlere nazaran çok önde ya da çok geride olduğu ‘ tek diş yan çapraz’ ilişkilerde de erken müdahale gerektirir.

Aşırı çapraşıklığın olduğu ya da dişlerin aşırı fırlak durduğu ( tavşan diş) durumlarda çocuk, çevresi tarafından eleştirilir hatta dalga geçilir ise bu duruma yardımcı olmak maksatlı erken ortodontik tedaviye başlanılabilir. Eğer ergenlik döneminde ya da ileriki dönemde çapraşıklık yeniden ortaya çıkarsa ‘ retreatment’ denilen kısa bir tedavi programı belirlenebilir.

Bir genelleme yapmak gerekirse; çoğu ortodontik tedavi 9-14 yaşları arasında gerçekleştirilir. Tedavinin zamanına ise, 1-5 yıl arasında tamamen tedavinin seyrine ve çocuğunuzun gelişimine göre karar verilir.

Yaş ve tedavinin uzunluğu arasında istatistiksel olarak anlamlı ve korelasyon göstermiştir.

Süt dişleri dökülüp daimi dişler çıkmaya başladığında, çocuklarınızı mutlaka diş hekimine götürüp muayenelerini yaptırın ama sakın çocuğumun dişleri çapraşık olacak endişesi taşımayın.