Kanal Tedavisi

KANAL TEDAVİSİNE RAĞMEN İYİLEŞMEYEN KÖK UCU İLTİHAPLARININ TEDAVİSİ MÜMKÜN MÜ?

Kök ucu lezyonlu bazı dişlerin tedavisine rağmen iyileşmediği görülmektedir.

Bu dişler:

1. Kistli dişler
  2. İnatçı enfeksiyonlu dişler
  3. Aşırı eğri kanala sahip dişler
  4. Tıkalı kök kanalları
  5. Kanal tedavisi esnasında kanal içinde kırık alet olan dişler yeniden sağlığına kavuşturulması için apikal rezeksiyona ihtiyaç duyarlar.

Kanal tedavisinin yetersiz ya da başarısız olduğu bu dişleri çekimden kurtarmak için apikal kök rezeksiyonu başarı ile uygulanan bir tedavi yaklaşımıdır.

APİKAL KÖK REZEKSİYONU NEDİR?

Apikal kök rezeksiyonu  tek başına kanal tedavisi ile kurtarılamayan dişlerin  kök ucunun belirli bir bölümünün ve kökün çevresindeki enfekte dokunun çıkarılmasını içeren bir cerrahi işlemdir. Apikal  kök rezeksiyonu; kanal tedavisinin tek başına yetersiz kaldığı dişleri ağızda  tutmak için uygulanan ve dişlerin çekimini önleme potansiyeli taşıyan bir tedavi yaklaşımıdır.

APİKAL KÖK REZEKSİYONU HANGİ DİŞLERDE UYGULANABİLİR?

• Kök ucunda kist olan dişlerde,
  • Kök kanalındaki enfeksiyonun çevre dokulara yayılıp, çevre dokularda tek başına kanal tedavisi ile çözümlenemeyecek derecede inatçı bir enfeksiyon oluşan dişlerde,
  • Kanal tedavisi ile kökün tamamına ulaşılamayan dişlerde,
  • Daha önceki kanal tedavisi esnasında kökte kanal aleti  kırılan dişlerde,
  • Daha önceki kanal tedavisi esnasında olması gerekenden daha uzun yani taşkın şekilde kök kanal dolgusu yapılan dişlerde apikal kök rezeksiyonu uygulanarak dişleriniz  çekimden kurtarılabilmektedir.

APİKAL  KÖK REZEKSİYONU ESNASINDA AĞRI OLUR MU?

İlgili bölge tamamen uyuştutulacağı için işlem esnasında ağrı oluşmaz. Bu işlem esnasında dişe yapılan lokal anestezi yeterli olacaktır. Fakat hastamızın cerrahi ile ilgili fobisi varsa bunun için öncesinde hekiminize danışılarak operasyona başlamadan sakinleştirici bir uygulama yapılabilir.

APİKAL  KÖK REZEKSİYONU NASIL UYGULANIR?

Lokal bir anestezi uygulanarak ilgili diş  sahası uyuşturulur. İğneye fobisi olan hastalarımızda daha öncesinde bölgeye topikal anestezi uygulaması da yapılabilir.

Anestezinin tam olarak etkisi gözlendikten sonra kök rezeksiyonu yapılacak dişin üzerindeki diş eti ve kemik dokusu kaldırılır. Diş kökünün yaklaşık olarak 3 mm’lik uç kısmı kesilerek çıkarılır. Ayrıca bu aşamada kökün çevresindeki enfekte dokular ve kist gibi patolojik dokular  da uzaklaştırılır. Ardından kökün ucuna yaklaşık 3 mm derinliğinde bir boşluk oluşturulur ve bu boşluk çevre dokularla uyumlu bir materyal kullanılarak doldurulur. Böylece kökün içerisindeki kanal dolgusu ile çevre dokular arasında bir bariyer oluşturularak dişin yeniden enfekte olmasının önüne geçilir. Bu işlemin ardından cerrahi alan kapatılıp dikiş atılır. İşlemden 2 ile 7 gün kadar sonra dikişler alınır.

APİKAL  KÖK REZEKSİYONU  İŞLEMİ NE KADAR SÜRER?

Apikal  kök rezeksiyonu  tedavi uygulanacak dişin ağız içerisindeki  cerrahi erişim kolaylığına göre yaklaşık olarak 45-90 dakika süren bir işlemdir. Bu işlem esnasında hastalarımız herhangi bir ağrı sızı duymamaktadırlar.

APİKAL KÖK REZEKSİYONU SONRAKİ SÜREÇTE AĞRI-ŞİŞLİK OLUR MU?

Her zaman olmamakla  birlikte apikal kök rezeksiyonu işleminin ardından çevre dokularda ağrı ve şişlik oluşabilir. Bu durum genellikle  4-7 gün içerisinde normale dönmektedir.  İşlem sonrası oluşan ağrı için reçetesiz ağrı kesicilerin kullanımı yeterli olmaktadır. Ağrının azaltılması ve yaranın iyileştirilmesi için mevcut olan bölgeye ozon terapi uygulanır.

Ozon terapi uygulaması sonrasında eğer gerek görülürse hastamız ertesi gün hem ozon hem de dikiş kontrolü için kliniğimize davet edilir.

APİKAL  KÖK REZEKSİYONU SONRASINDA ANTİBİYOTİK KULLANIMI GEREKLİ Mİ?

Apikal kök rezeksiyonu sonrasında hekiminiz uygun görürse size bir ağrı kesici ve antibiyotik yazacaktır. Antibiyotiği düzenli olarak kullanmanız ve beraberinde size verilecek buz uygulamasını eksiksiz yapmanız gerekmektedir.