Genel Diş Hekimliği

1. DİŞ ÇEKİMİ:

Diş çekiminin başlıca nedenleri diş çürümesi, diş enfeksiyonu, diyeti problemleri, travma, ortodontik tedavi şeklinde sıralanabilir.

DİŞ ÇEKİMİ NASIL YAPILIR?

Ağız içerisinde normal olarak çürümüş dişlerin çekimi basit bir çekim prosedürü ile yapılabilirken, kırılan veya gömülü olan dişler, daha ileri cerrahi bir operasyon gerektirebilir. Hekimi bölgeyi uyuşturmak ve ağrıyı hissetmenizi engellemek için önce tropikal anestezi uygular. Ardından lokal bir anestezi enjekte eder. Her diş için ayrı ayrı belirlenmiş olan aletlerle dişe hafif hareketler verilir. Bu sırada hasta asla ağrı hissetmez ancak hafif baskı duyabilir. Diş çekildikten sonra, oluşan boşlukta bir kan pıhtısı oluşur. Diş hekimi kanamayı durdurmak için boşluğu bir gazlı bez ile kapatır. Kliniğimizde yara iyileşmesini hızlandırmak amacıyla mutlaka ozon tedavisi uygulanmaktadır.

Dişler normal pozisyonları dışında ağız içerisinde gömülü ya da yarı gömülü olarak yer alabilirler.

2. GÖMÜLÜ DİŞ ÇEKİMİ:

Diş çene yapısındaki yer darlığından dolayı diş eti, bir başka diş ya da kemik altında gömülü kalabilir. En çok 20 yaş dişleri gömülü kalma riski taşırlar. Gömülü dişler, vücudun gelişim sürecinde ortaya çıkar. Bazı hastalarda çiğneme işlevlerinde yardımcı olurken bazı hastalarda ağız ve diş sağlığına hatta genel sağlığa zarar verecek şekilde gelişim gösterebilir. Bu durumda alınmaları gerekir. Ancak çevre dokularla ve diğer dişlerle olan ilişkileri risk teşkil etmiyor ise takipte kalınabilir.

3.YARI GÖMÜLÜ DİŞLERİN ÇEKİMİ

Çürük; bakteri ve gıda artıkları yarı gömülü dişin etrafında çok kolay birikir. Bu durum yanındaki dişin çürümesine neden olur. Temizlenmesi zor olan bu alanın çürüğe neden olmaması için yarı gömülü dişin alınması gerekir

Diş Eti Enfeksiyonu: Gömülü dişler yarı sürüldüğü zaman dişeti altına bakteri birikerek enfeksiyona neden olur. Enfeksiyon ise ağız kokusu, ağrı, şişlik ve daha sonraki aşamalarda ağız açmada zorluk yaşanması gibi rahatsızlıklara sebep olabilir.

GÖMÜLÜ DİŞ ÇEKİMİ NASILDIR?

Gömülü diş ameliyatının kolaylığı ya da zorluğu dişin bulunduğu yer, pozisyonu ve kök oluşumu gibi bazı durumlara bağlıdır. Çekim öncesinde iki boyutlu olarak diş röntgeni ya da gerek duyulur ise 3 boyutlu olarak bölgeyi daha detaylı incelemek adına tomografi çekilmelidir.

Gömülü diş çekimi içinde önce topikal sonra lokal anestezi uygulanır. Diş, pozisyonuna bağlı olarak bütün halinde veya bölünerek çıkarılır.

Hastanın genel sağlığı için hangi yöntemin uygun olduğuna doktor karar verir. Böylece hasta operasyon sırasında hiçbir ağrı hissetmez. Çekim sonrasında bölgeye dikiş atılır. 1 hafta sonra dikişler alınır. Operasyon sonrasında çekim bölgesine ozon tedavisi uygulanır.

Çekim sonrasında bölgede şişlik oluşabilir, anestezinin etkisinin geçmesi ile birlikte ağrı gelişebilir. Bu durumda hekim tarafından reçete edilen antibiyotik ve ağrı kesiciler düzenli kullanılmalıdır.

DİŞ ÇEKİMİ SONRASI DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER:

• Çekim boşluğunuza konulan steril gazlı bezi 20 dakika tutunuz. 20 dakika sonra attığınızda kanama varsa size verdiğimiz yedek steril gazlı bezi koyunuz.
  • 2 saat bir şey yiyip içmeyiniz.
  • 24 saat sıcak yiyecek ve içeceklerden uzak durunuz. Taneli(pirinç, nohut, bulgur… vs) yiyecekler çekim boşluğunuza kaçabileceğinden uzak durunuz. Asitli içecekler çekim bölgesinde oluşan pıhtıyı etkileyerek tekrar kanamaya neden olacağından dolayı içmeyiniz.
  • Kanamayı artırıcı, iyileşmeyi geciktirici alkol ve sigaradan uzak durunuz.
  • Çekimi takiben 4-6 saat çekim boşluğundan sızıntı şeklinde kanama olacaktır, bu kanamayı emip, tükürerek artırmayınız.
  • İlk 24 saat diş fırçası kullanmayınız. 2. geceden itibaren dişlerinizi fırçalayabilirsiniz.
  • Size verilen antibiyotiği kutu bitinceye kadar kullanınız. Ağrınız olunca aspirin dışında bir ağrı kesici kullanınız.
  • Anormal bir kanama veya ağrı durumunda mutlaka arayıp hekiminizle görüşünüz.